TEARUL JEL SZÍNHÁZ–NAGY JÓZSEF: WOYZECK
„Este o poveste tragică, dar totuşi prelucrată cu umor, sau mai mult, o succesiune de imagini groteşti. Pentru Nagy József, situaţia dramatică este primordială, iar cercetarea formală vine doar după, deşi trupa nu este codaşă nici din punct de vedere formal, căci exersează foarte mult dansul-contact, pantomima, dansul japonez butoh, şi alte tehnici deosebite.
„Cei care vor sesiza umorul special al piesei, se va distra de minune, şi pe nevăzute, se vor gândi la situaţia de vulnerabilitate a fiinţei umane.”(Jean-Christophe Bailly)
În spectacolul Teatrului JEL, fragmentele de texte celebre în lumea întreagă ale lui Georg Büchner, şi imaginile vor deveni acţiunea performanţei. Spectacolul a fost prezentat pentru prima oară în 1994, la Teatrul Naţional din Bretagne, Rennes, Franţa. În ultimii douăzeci de ani, l-au prezentat în întreaga lume, de peste cinci sute de ori.
Regizor-coreograf: Nagy József
Actori: Bicskei István, Döbrei Dénes, Francia Gyula, Gemza Péter, Nagypál Gábor, Nagy József, Varga Henrietta.
Woyzeck are la bază evenimente reale: în 1821, în Leipzig, tânărul Johann Christian Woyzeck a ucis-o pe iubita lui, cu mai multe lovituri de cuţit. – întâmplarea ţinând în febră, ani de zile, opinia publică contemporană
Georg Büchner (1813-1837) a scris în cei 23 de ani ai vieţii sale, în total 3 drame. Dintre acestea Woyzeck este ultima, la care a lucrat până în ultima clipă a vieţii lui, dar din păcate, nu a mai apucat să finalizeze drama, din punct de vedere structural. Textul a fost publicat pentru prima oară în anul 1879, neavând un răsunet prea mare. Interes mai mare pentru piesă a început să fie pe vremea Primului Război Mondial, datorită exploziei vieţii culturale, atunci fiind, pentru prima oară, apreciate originalitatea ei, limbajul propriu, înfricoşător şi complet unic, tehnicile aproape cinematografice de transpunere pe scenă, cât şi frapanta descriere a personajelor. Textul special şi vizionar aduce piesa Woyzeck în prim-planul teatrului modern. Personajul principal este un om mărunt umilit în permanenţă, fiind dispeţuit de toată lumea el este obligat să-i urască pe toţi, iar în mânia dată de împrejurări, o ucide pe singura care-l iubeşte şi pe care o iubeşte şi el: iubita lui. Atât de primitiv, încât nici nu a putut explica de ce a făcut acest lucru.
Nagy József, cunoscut la nivel internaţional sub numele de Josef Nadj, artist dansator şi coreograf, s-a născut în Vojvodina, la Magyarkanizsa.
În 1986 a fondat la Paris Teatrul Jel, cunoscut şi apreciat în întreaga lume, Canard Pékinois este primul său spectacol cu care, în 1987, a trezit interesul lumii teatrale. Spectacolele lui se plasează pe linia care uneştre jocul, dansul şi teatrul, dar sunt apreciate coreografiile marcate de numele Pinei Bausch. Din anul 1995, este directorul Centrului Naţional de Coregrafie din Orleans, care este recunoscut ca unul dintre cele mai competitive spaţii de teatru contemporan. Josef Nadj este câştigătorul a numeroase premii – la Belgrad, Hamburg, Chividale, Perigaux, Moscova (Masca de Aur), din partea UNICEF, ş.a. – printre care şi a prestigiosului „Premio Europeo per il Teatro Taormina” (în 2001). În mod tradiţional, acest premiu se acordă în două categorii, pentru creaţiile de o viaţă, şi pentru artişti activi, iar Josef Nadj a câştigat la cea de-a doua, în 2001. Este fondatorul şi conducătorul uneia dintre cele mai competitive spaţii de teatru contemporan – al Centrului Naţional de Coregrafie din Orleans, şi din septembrie 2012 a acceptat şi postul de director al Casei Artelor Contemporane „Trafó” din Budapesta. Anul trecut în toamnă la Sfântu Gheorghe a avut loc premiera absolută a spectacolului „Melodii Wilhelm”, realizat şi pus în scenă în baza poeziilor lui Tolnai Ottó, de către Josef Nadj.